דרך אחת לאומללות ולברכה..

פסל מבט, אבי גונן

אבי גונן, מבט עם הרבה עיניים....

מירלה משה אלבו

תביאי לכאן מפתח שוודי מארגז הכלים 
צעק אליה מעבר לכתפו 
לא העזה לשאול

אמרו לה שבשבדיה כולם בלונדינים, אז
חיפשה מפתח צהוב. בכל המגרות לא מצאה, אז
לקחה משהו עם שפיץ ותקעה לידיו
מפוחדת מכדי לדבר

תמר איסטרין, 6

פסל, תמר איסטרין

לא לקח אותה בידיו הגדולות ואמר זה מברג
זו מקדחה זה מפתח שוודי
סתם דפק את הראש בריצפה והסתכל אל השמיים
מה עשיתי שהבאת לי ילדה כזו.

גם היא הרימה את העיניים לשמיים
היתה סקרנית לדעת מה עשה שהגיע לו עונש כזה אבל 
השמיים לא ענו. 

שלומו דלל, 1

ציור שלמה דלל

אם היה לוקח אותה, או לפחות מוריד מלאך טכני שילמד
אותה הילכות בנים,
הייתה מצמיחה שדות של כלים בשביל אבא, שיהיה קצת מרוצה מהחיים למרות 
המסתורין של מעשיו.
אבל אף מלאך לא ירד משמיים
וארגז הכלים של אבא נותר סגור, 
בבטנו מפתח שוודי, 
לוחש כאפעה צהוב במיכרות סתומים של ברזל

 שיר ערש עצמי, מרסל מוסרי

ציור דיוקנה של מרסל מוסרי, שיר ערש עצמי

שמעון אזולאי
…כשחושבים במה כרוכה הורות, בעידן נטול קדושה בו הילדים הפכו לאלוהים, מתעוררת שאלה האם זה מוצדק?..לומר שזה עניין ביולוגי זה פתטי, או אולי כבוד גדול למי שמעוניין להיות בהמה. גם אושר הוא בסופו של דבר לא העניין כאן. בפועל, מרבית הזמן אתה סובל. מי שנכנס לעניין הזה במחשבות על אושר סופו להתאכזב או לשקר לעצמו. רוב הזמן אנחנו עסוקים בלהיפטר מהילדים. יותר מדי פעמים הרגע הטוב של היום הוא כשהם נרדמים… 
ילדים הם משמעות, או נכון יותר – סיכוי למשמעות, אם אתה מוכן להשקיע ולהבין שיצירת משמעות תמיד כרוכה בהרבה קושי, סבל ומאמץ. אם תצליח ליצור אותם כבעלי ערך, הם יהיו חלק מהעקבות של חייך. אבל זה לא הכרחי. יש נתיבים אחרים ליצירת חיים בעלי משמעות, ויש רבים שנתיב אחר עדיף עבורם. אם לא בשבילם, לפחות עבור מי שעתיד להיות ילדם האומלל.

(קטע)

 

נטלי גוטמן

אמי כבדת הגוף נהגה פעם בנו כמו בכביש, מפצחת ראשנו תחת רגליה, מועכת את המעקה של משפחתנו בצדי רצונה. היא התנגשה בכל הזזים וסגנונה יוסרט בי כשל פגע וברח, כי הניחה לנפשנו להזדחל אחריה, דווקא, כשביקשנו את נוכחותה, נתלים היינו על התלויים בחוזקה על העצים לפנינו מורמים לבדם על פני תהום המקריות שלה. כל מהלך חייה כרכה בסדר זה בתקווה שלא נצא יפים מדי ללא עזרתה, כשכנגד הפליאה ללמד אותנו הפרידה, שאמי לא חזרה בה ממנה מעולם.

, שנות ה-80 THE MAGIC SOFA אשר גיבל,מאגיק סופה

צילום MAGIC SOFA,  שנות ה-80, אשר ג'בל

ולמדתי. בשנים, התנסיתי בלהרים את אבי על כתפיי, נשרט היה בכל חלקי גופו, מתפתל ותומך בי. בריחוק זהיר מאימי, בחשאי נופל אל זרועותיי, רק לעיתים מאבד הכרה, ואז לחודשים נרגע, כששוב נקנה על ידה.. אולי מאוהב באישה, וחותם על חייו, צועד קדימה לתקופת הביטול המושלם היהודי של עצמו, שאותו כחבילה מפקיד בי ובלא סייג. והאישה כצל מוצל טובעני, בכל הרע משתרע, רכבה לידו בהנאה, מוצצת את גורלו הנחרץ בין גלגליה. שם גם אני בתם הקטנה, מסורה נשלפת מילדותי להיזרק, טרם זמני, לסיפורם המבוגר.. דואה מעליו. ומישהו זר היה שואב אותי ללא הרף מהרוך הלא מידתי..

אבי גונן, הזקן, חימר לבן

פסל הזקן, אבי גונן 

למבוך של צלם אבי דומה גורל היהודי דהיום , בתומו כשהושתק אך אולתר, משרת תכלית בידי האם הדורשת אותה כאחת – החלב וההבטחה.. תכלית שלא בידי ילדיו. ואף על פי כן, החומר הגנטי הסופי גורלי הוא, וקודם ליצירות של תכלית האנושיות..

בתוכי אצור ואיווכח במועד הקרוב לרוח אבי שלא השמיע את שירתו, והיא השמימית עיקשת חותכת מעצבת פני הבנים שלי, ואחלום שיבואו בכבדות הארצית – ספוגי דם הזיכרונות. הן למות עמו, הן לחיות עבורו, ולמען בנות חלומותיו האפלטוניים, כולם חסרי ברירה..

25.07.14

ציור עלילה על עלילות האנושיות.., מישה גורודינסקי

מישה גורודינסקי, עלילה והישטוריה על אנושית...

מישל שרייטר

…נזכרתי במשל של בודהה על הבית הבוער
ובברכט שכתב אותו אם בכלל הוא חשב גם 
על מי שהקרקע לוהטת מתחתיו
עד שהוא רוצה להחליף אותה 
בשום קרקע ובלבד לא להישאר…

בדרך שאלתי את מי שהלך איתי 
למה או מתי, לדעתו,
אדם יכול לקבוע שהחום באמת חורך את הגבות ככה 
שאתה רוצה לשים את כל החיים בחדר נפרד, להתרחק
ולסגור את הדלת 
והוא ענה 
שפגש את אביו שלוש פעמים בחייו.
ספר שלוש אבל אמר מי סופר.
מרגיש קופי פייסט שלו ולא זכר לו אף פעם חסד אחד
ולא היה לו צורך כי יש מקרים שבהם רק לדעת, בשבילו, 
שמישהו קיים, אי שם, בצורתו, ממש כפי שהוא, מסדר את הכל. 
"הסתדרתי.
אבל, את יודעת" הוא אמר 
"יש מי שלוקח את הדרך הארוכה הביתה ופשוט לא מגיע".

13.02.15

(קטע )

*כל פוסט כאן מקושר לדף של נטלי גוטמן "אוצרות יומי", שם ניתן לעקוב אחרי הפרסומים ולכתוב תגובות

צילום מהאוספים של שושי קלאס

שושי קלאס

כתיבת תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.